Flere værktøjer
 
Personlige værktøjer

Dagmarbroen

Fra Skanderborg Leksikon

Linje 3: Linje 3:
Den hvælvede kampestensbro blev først benævnt Skanderborg Slots Bro, men den blev i respekt for Fred. VI døbt Frederiksbro.
Den hvælvede kampestensbro blev først benævnt Skanderborg Slots Bro, men den blev i respekt for Fred. VI døbt Frederiksbro.
Ved siden af opførtes i 1869 en træbro, hvor den første turbåd på Skanderborg sø - hjulbåden Dagmar - fik sin plads. Træbroen kaldtes derfor Dagmars Bro, men efterhånden gled navnet over på vejbroen, som altså af borgerne blev døbt Dagmarbroen.
Ved siden af opførtes i 1869 en træbro, hvor den første turbåd på Skanderborg sø - hjulbåden Dagmar - fik sin plads. Træbroen kaldtes derfor Dagmars Bro, men efterhånden gled navnet over på vejbroen, som altså af borgerne blev døbt Dagmarbroen.
-
[[Billede:1837.jpg|350px|thumb|left]]
+
[[Billede:1837.jpg|200px|thumb|left]]

Versionen fra 2. nov 2010, 08:44

Dagmarbroen okt. 2010
Dagmarbroen er vejbroen der forbinder Slotsholmen med Skanderborg over vandløbet mellem Storesø og Lillesø.

Den opførtes, da man i 1837 førte landevejen mellem Århus og Horsens ind gennem Skanderborg. Det var den lokale snedker- og tømrermester Frederik Møller (Adelgade 12) der blev udpeget til at forestå byggeriet, ligesom han stod for opførelsen af en række andre landevejsbroer i Jylland. Den hvælvede kampestensbro blev først benævnt Skanderborg Slots Bro, men den blev i respekt for Fred. VI døbt Frederiksbro. Ved siden af opførtes i 1869 en træbro, hvor den første turbåd på Skanderborg sø - hjulbåden Dagmar - fik sin plads. Træbroen kaldtes derfor Dagmars Bro, men efterhånden gled navnet over på vejbroen, som altså af borgerne blev døbt Dagmarbroen.

Powered by MediaWiki