Navigation | Vedligeholdelse | Seneste ændringer | Sidelister | Værktøjer |
Personlige værktøjer
Dagmarbroen
Fra Skanderborg Leksikon
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | [[Fil:Dagmarbro1.jpg|600px|thumb|Dagmarbroen i 1950'erne]]Dagmarbroen er vejbroen der forbinder [[Slotsholmen]] med Skanderborg over vandløbet mellem | + | [[Fil:Dagmarbro1.jpg|600px|thumb|Dagmarbroen i 1950'erne]]Dagmarbroen er vejbroen der forbinder [[Slotsholmen]] med Skanderborg over vandløbet mellem Skanderborg Sø og Lillesø. |
Den opførtes, da man i 1837 førte landevejen mellem Århus og Horsens ind gennem Skanderborg. Det var den lokale snedker- og tømrermester [[Frederik Møller (bygmester)|Frederik Møller]] (Adelgade 12) der blev udpeget til at forestå byggeriet, ligesom han stod for opførelsen af en række andre landevejsbroer i Jylland. | Den opførtes, da man i 1837 førte landevejen mellem Århus og Horsens ind gennem Skanderborg. Det var den lokale snedker- og tømrermester [[Frederik Møller (bygmester)|Frederik Møller]] (Adelgade 12) der blev udpeget til at forestå byggeriet, ligesom han stod for opførelsen af en række andre landevejsbroer i Jylland. | ||
Den hvælvede kampestensbro blev først benævnt [[Skanderborg Slot]]s Bro, men den blev i respekt for Fred. VI døbt Frederiksbro. | Den hvælvede kampestensbro blev først benævnt [[Skanderborg Slot]]s Bro, men den blev i respekt for Fred. VI døbt Frederiksbro. |
Versionen fra 4. apr 2013, 09:34
Dagmarbroen er vejbroen der forbinder Slotsholmen med Skanderborg over vandløbet mellem Skanderborg Sø og Lillesø.Den opførtes, da man i 1837 førte landevejen mellem Århus og Horsens ind gennem Skanderborg. Det var den lokale snedker- og tømrermester Frederik Møller (Adelgade 12) der blev udpeget til at forestå byggeriet, ligesom han stod for opførelsen af en række andre landevejsbroer i Jylland. Den hvælvede kampestensbro blev først benævnt Skanderborg Slots Bro, men den blev i respekt for Fred. VI døbt Frederiksbro.
Ved siden af opførtes i 1869 en træbro, hvor den første turbåd på Skanderborg Sø - hjulbåden Dagmar - fik sin plads. Træbroen kaldtes derfor Dagmars Bro, men efterhånden gled navnet over på vejbroen, som altså af borgerne blev døbt Dagmarbroen.
Lige nord for broen lå en af byens 3 byporte, Sønderport, med en lille toldbygning, som i 1837 blev erstattet af et grundmuret bygning.
På broens nordlige side lå i 1900 tallets første halvdel en købamandsforretning; købmanden "ved havet" eller "ved verdens ende".