Flere værktøjer
 
Personlige værktøjer

Henrik Henriksen

Fra Skanderborg Leksikon

(Oprettede siden med 'Henrik Henriksen (14.2.1868, [http://da.wikipedia.org/wiki/Mors Mors] – 9.7.1948, Skanderborg) var politibetjent og vognmand i Skanderborg. Henriksen kom fra Mors, og havde…')
m
Linje 4: Linje 4:
Henriksen kom fra Mors, og havde ved sin ankomst til Skanderborg vakt stor opsigt ved at komme cyklende på en [http://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6ltepeter væltepeter]. Han arbejdede som skomager i byen, i nogle få måneder havde han også fungeret som konstitueret natbetjent, og i 1905 blev han gift med dameskrædderinde Cathrine Jensen, som var datter af byens ældste og mest agtede fotograf, [[Peder Jensen (fotograf)|P. Jensen]].
Henriksen kom fra Mors, og havde ved sin ankomst til Skanderborg vakt stor opsigt ved at komme cyklende på en [http://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6ltepeter væltepeter]. Han arbejdede som skomager i byen, i nogle få måneder havde han også fungeret som konstitueret natbetjent, og i 1905 blev han gift med dameskrædderinde Cathrine Jensen, som var datter af byens ældste og mest agtede fotograf, [[Peder Jensen (fotograf)|P. Jensen]].
-
I 1909 tog Henriksen et chauffør-kursus i Århus, og den lokale ”motorsagkyndige”, fabrikant [[Christian Johan Blom|Chr. Blom]], udstedte kørekortet – køreprøver fandtes endnu ikke. I 1910 oprettede Henriksen et vognmandsfirma i Skanderborg, og indførte den første taxa i byen. Det var en ”Clement”, en tocylindret fransk bil med petroleumslamper, og den kunne køre maksimum 25 km/t, og mere var i øvrigt heller ikke tilladt på dette tidspunkt.
+
I 1909 tog Henriksen et chauffør-kursus i Århus, og den lokale ”motorsagkyndige”, fabrikant [[Christian Johan Blom|Chr. Blom]], udstedte kørekortet – køreprøver fandtes endnu ikke. I 1910 oprettede Henriksen et vognmandsfirma i Skanderborg, og indførte den første taxa i byen. Det var en ”Clement”, en tocylindret fransk bil med petroleumslamper, som kunne køre maksimum 25 km/t, og mere var i øvrigt heller ikke tilladt på dette tidspunkt.
-
Den første bil havde kørt igennem Skanderborg i 1905, så Henriksens taxa var et stort tilløbsstykke, og de unge skanderborgenserne stimlede sammen for at kigge ind i maskineriet, når motorhjelmen med mellemrum blev åbnet. Nogle gange måtte Henriksen køre helt ud til [[Dyrehaven]] for at samle passagerer op, da mange ældre borgere ikke ville ses benyttende en så utilstedelig luksus som at blive kørt rundt i en bil. Henriksen drev sit vognmandsfirma indtil 1920, hvor han blev kommunalt ansat reservebetjent, og fra 1923 almindelig politibetjent.
+
Den første bil havde kørt igennem Skanderborg i 1905, så Henriksens taxa var et stort tilløbsstykke, og de unge skanderborgenserne stimlede sammen for at kigge maskineriet, når motorhjelmen med mellemrum blev åbnet. Nogle gange måtte Henriksen køre helt ud til [[Dyrehaven]] for at samle passagerer op, da mange ældre borgere ikke ville ses benyttende en så utilstedelig luksus som at blive kørt rundt i en bil. Henriksen drev sit vognmandsfirma indtil 1920, hvor han blev kommunalt ansat reservebetjent, og fra 1923 almindelig politibetjent.

Versionen fra 2. nov 2009, 13:26

Henrik Henriksen (14.2.1868, Mors – 9.7.1948, Skanderborg) var politibetjent og vognmand i Skanderborg.


Henriksen kom fra Mors, og havde ved sin ankomst til Skanderborg vakt stor opsigt ved at komme cyklende på en væltepeter. Han arbejdede som skomager i byen, i nogle få måneder havde han også fungeret som konstitueret natbetjent, og i 1905 blev han gift med dameskrædderinde Cathrine Jensen, som var datter af byens ældste og mest agtede fotograf, P. Jensen.

I 1909 tog Henriksen et chauffør-kursus i Århus, og den lokale ”motorsagkyndige”, fabrikant Chr. Blom, udstedte kørekortet – køreprøver fandtes endnu ikke. I 1910 oprettede Henriksen et vognmandsfirma i Skanderborg, og indførte den første taxa i byen. Det var en ”Clement”, en tocylindret fransk bil med petroleumslamper, som kunne køre maksimum 25 km/t, og mere var i øvrigt heller ikke tilladt på dette tidspunkt.

Den første bil havde kørt igennem Skanderborg i 1905, så Henriksens taxa var et stort tilløbsstykke, og de unge skanderborgenserne stimlede sammen for at kigge på maskineriet, når motorhjelmen med mellemrum blev åbnet. Nogle gange måtte Henriksen køre helt ud til Dyrehaven for at samle passagerer op, da mange ældre borgere ikke ville ses benyttende en så utilstedelig luksus som at blive kørt rundt i en bil. Henriksen drev sit vognmandsfirma indtil 1920, hvor han blev kommunalt ansat reservebetjent, og fra 1923 almindelig politibetjent.


Kilder

Skanderborg Historiske Arkiv: A3445

Skanderborg Amtsavis, 30. marts 1931 s. 6

”Omkring Skanderborg Dyrehave – indtil skæbneåret 1940”, Kaj Klostergaard, Varemægler Peter Klostergaard, 2003, s. 86-88

Powered by MediaWiki